Twórcy

Michał Zadara

Michał Zadara to specjalista od wystawiania literatury polskiej - reżyserował m.in. teksty Pawła Demirskiego, Aleksandra Fredry, Witolda Gombrowicza, Marka Hłaski, Jana Kochanowskiego, Czesława Miłosza, Cypriana Kamila Norwida, Mikołaja Reja, Tadeusza Różewicza, Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, Juliusza Słowackiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza czy Stanisława Wyspiańskiego. Urodził się w Warszawie, ale szkoły kończył za granicą, dzięki czemu nie jest obciążony "jedynie słusznymi" interpretacjami rodzimej klasyki. Laureat wielu nagród, w tym Paszportu "Polityki" w kategorii Teatr za rok 2007 "za imponującą aktywność twórczą, za przedstawienia przywracające wiarę w to, że teatr jest przestrzenią artystycznej wolności", Nagrody im. C.K. Norwida w kategorii Teatr, a także Grand Prix, nagród głównych i wyróżnień na licznych polskich festiwalach (m.in. na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych "Klasyka Polska", Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy i Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Bez Granic w Cieszynie). W naszym mieście pracował już we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Teatrze Muzycznym Capitol i Operze Wrocławskiej. Najwyższy czas na Teatr Polski we Wrocławiu :-)

 

Daniel Przastek

Daniel Przastek, dramaturg naszych Dziadów, jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, pracownikiem naukowym Uniwersytetu Warszawskiego. W pracy zawodowej zajmuje się historią najnowszą Polski i świata. W kręgu jego zainteresowań znajdują się przede wszystkim związki sztuki i polityki ze szczególnym naciskiem na relacje teatru i polityki. Napisał książkę Środowisko teatru w okresie stanu wojennego. Publikował m.in. na łamach "Notatnika Teatralnego", "Opcji", "Przeglądu Powszechnego" i "Teatru". Współtwórca studenckiego zespołu "Teatr i Polityka", z którym stworzył spektakle m.in. na podstawie tekstów Sarah Kane, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Roberta Musila czy Janusza Szpotańskiego. Z Michałem Zadarą współpracował już jako dramaturg przy Orestei Iannisa Xenakisa w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, Awanturze warszawskiej w Muzeum Powstania Warszawskiego, Prologu Czesława Miłosza w Instytucie Teatralnym w Warszawie i Hotelu «Savoy» Josepha Rotha w Teatrze Nowym w Łodzi, a także współtworzył projekt laboratorium naukowo-artystycznego Pięć polskich mów w Teatrze Polskim w Warszawie. Dyrektor artystyczny Eye on Culture Festival w Warszawie. W Teatrze Polskim we Wrocławiu pracuje po raz pierwszy.

 

Robert Rumas

Robert Rumas jest scenografem, artystą, kuratorem, animatorem kultury oraz projektantem przestrzeni wystawienniczych i scenicznych. Od początku wyraźnie w swojej twórczości poddaje krytyce polski katolicyzm, jego powierzchowność i obłudę. W wielu wypadkach jego język artystyczny oparty jest na kiczu połączonym z symboliką narodową. W Polsce wystawiał swoje prace m.in. w warszawskiej Zachęcie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym w Warszawie czy Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie i Gdańsku. Poza krajem brał udział w wielu ważnych ekspozycjach, m.in. w Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland w Bonn, Moderna Museet w Sztokholmie, Centrum Sztuki Współczesnej w Moskwie czy Kunsthalle w Wiedniu, Berlinie i Hamburgu. Uzyskał stypendia m.in. Fundacji Batorego (1993), Polloc-Krasner Foundation w Nowym Jorku (1998) i Ministerstwa Kultury (2003, 2006). Jego prace znajdują się w polskich i zagranicznych kolekcjach sztuki współczesnej. Równolegle zajmuje się organizacją przestrzeni i scenografią w spektaklach multimedialnych i teatralnych. Współpracował m.in. z Igą Gańczarczyk, Yael Ronen, Barbarą Wysocką, Leszkiem Bzdylem, Romualdem Wiczą-Pokojskim, Janem Peszkiem, Rudolfem Ziołą, jednak najczęściej pracuje z Michałem Zadarą. W Teatrze Polskim we Wrocławiu zetknął się już z Dziadami, zaprojektował bowiem scenografię do Dziadów. Ekshumacji Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego.

 

Julia Kornacka

Julia Kornacka - projektantka mody, stylistka i autorka kostiumów teatralnych, ur. w Łodzi. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Pracowała w najważniejszych teatrach w Polsce (m.in. Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Wielki - Opera Narodowa, Teatr Polski we Wrocławiu) oraz w teatrach w Szwajcarii (Luzerner Theater) i Austrii (Schauspielhaus Graz) Wspólpracuje m.in. z takimi reżyserami jak Paweł Świątek, Wojtek Klemm, Michał Zadara, Barbara Wysocka, Jan Peszek, Iga Garczarczyk, Monika Pęcikiewicz, Krzysztof Garbaczewski, Anna Badora. Projektuje również kostiumy i tworzy stylizacje do teledysków, projektów telewizyjnych, modowych oraz muzycznych. Laureatka wielu nagród i wyróżnień m.in. w Międzynarodowym Konkursie mody "Grand Prix International Fashion Design Berlin 2003", "Habitus Baltija Ryga" (2004), "Oskary Mody" (2005), "Gala Mody Barbary Hanuszkiewicz", "Złota nitka" (2006).

 

Arek Ślesiński

Arek Ślesiński - urodzony w 1988 r. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. Współpracował m.in. z Krystianem Lupą (Pływalnia, PWST w Krakowie), Michałem Zadarą (Wszyscy byli odwróceni, Teatr Nowy w Łodzi, Szalona lokomotywa, Teatr Polski w Bydgoszczy, 1666, Teatr Żydowski w Warszawie), Pawłem Świątkiem (Rękopis znaleziony w Saragossie, Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu) Martą Górnicką (Requiemaszyna, Instytut Teatralny w Warszawie). Pracował także jako asystent Julii Kornackiej (Awantura Warszawska, reż. M. Zadara, Muzeum Powstania Warszawskiego; Medeamaterial, reż. B. Wysocka, Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie; Mitologie, reż. P. Świątek, Teatr Polski we Wrocławiu).

 

Maja Kleszcz i Wojtek Krzak

Maja Kleszcz jest wokalistką, wiolonczelistką i producentką muzyczną. Muzyka towarzyszyła jej od dziecka - jej dom rozbrzmiewał dźwiękami od bluesa i jazzu, przez world music, aż po reggae. Była członkinią Kapeli ze Wsi Warszawa, a w 2005 roku wraz z Wojciechem Krzakiem założyła duet incarNations. Z oboma grupami zdobyła wiele nagród i wyróżnień, m.in. Fryderyki, Machinery, Nagrodę Radia BBC czy Grand Prix Europejskiej Unii Radiowej. Współpracowała z wieloma artystami z kraju i ze świata (m.in. Ukrainy, Senegalu, Gambii, Norwegii, Persji czy Szwecji). W marcu 2010 roku została wyróżniona w konkursie wrocławskiego Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Pisze też wspólnie z Wojciechem Krzakiem muzykę teatralną i filmową oraz występuje w spektaklach Agaty Dudy-Gracz. W Teatrze Polskim we Wrocławiu pracuje po raz pierwszy.

Wojciech Krzak z wykształcenia jest antropologiem kultury. Gra głównie na skrzypcach, lecz również m.in. na gitarze, moon guitar, akordeonie, duduku i cajonie. To też jeden z nielicznych nyckelharpistów w Polsce. Występował w Kapeli ze Wsi Warszawa, a w 2005 roku wraz z Mają Kleszcz założył duet incarNations. Z oboma grupami zdobył wiele nagród i wyróżnień. W roku 2007 został zwycięzcą polskiej edycji konkursu British Council - International Young Music Entrepreneur of the Year i reprezentował Polskę podczas finału w Wielkiej Brytanii. Zasiada w Radzie Artystycznej Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Pisze też wspólnie z Mają Kleszcz muzykę teatralną i filmową. W Teatrze Polskim we Wrocławiu pracuje po raz pierwszy.